Standardy realizowane w Przedszkolu nr 61 „Pod Wawelem” w Krakowie od roku 2006, opracowane przez pracowników pedagogicznych w oparciu o kurs zorganizowany przez psychologa Jerzego Radwana pt. „Przedszkole na piątkę”
Higiena
- Dziecko ma swobodny dostęp do toalety i sanitariatów zawsze, kiedy tego potrzebuje.
- Sanitariaty i toalety zapewniają dzieciom poczucie intymności, bezpieczeństwa i komfortu.
- W razie potrzeby dziecko zawsze może liczyć na pomoc osoby dorosłej.
Żywienie
- Dziecko nie jest zmuszane do jedzenia – je tyle, ile może.
- Dziecko ma prawo wyboru – wybiera do jedzenia to, co lubi (możliwość zmiany produktów i dodatków na kanapki lub wymiana całych kanapek, np. zamiast papryki surowej – ogórek kiszony).
- Dziecko ma wpływ na przedszkolne menu – podczas ustalania jadłospisu brane są pod uwagę preferencje dzieci, mieszczące się w ramach zdrowego i racjonalnego odżywiania.
- Podczas pobytu w przedszkolu dziecko ma swobodny dostęp do picia.
Bezpieczeństwo
- Przedszkole jest przyjazne dzieciom – zapewnia im bezpieczeństwo oraz serdeczną atmosferę podczas pobytu w przedszkolu.
- Rodzice systematycznie i na bieżąco uzyskują informację o swoim dziecku.
- Przedszkole spełnia wymogi bezpieczeństwa poprzez odpowiednie wyposażenie przyjazne dziecku (wielkość urządzeń dostosowana do wzrostu dziecka, zabezpieczenia na stolikach i innych meblach, wykładzin antypoślizgowych w salach, korytarzach, sanitariatach).
- Przedszkole zapewnia odpowiednią liczbę opiekunów w czasie pobytu dzieci w przedszkolu oraz podczas organizowanych wyjść i wycieczek poza teren przedszkola.
- Naczelnym zadaniem przedszkola i jego pracowników jest zapewnienie wszystkim dzieciom zdrowia i bezpieczeństwa podczas pobytu w placówce.
- Przedszkole spełnia wymogi bezpieczeństwa dotyczące odbioru dzieci, ściśle przestrzega wydawania dzieci rodzicom i osobom przez nich upoważnionym (pisemna zgoda rodziców wg wzoru upoważnienia do pobrania na stronie).
Adaptacja
- Przedszkole posiada program adaptacji dla dzieci po raz pierwszy zapisanych do placówki.
- Dzieci wraz z Rodzicami mogą poznać przedszkole, jego organizację i formy pracy – jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
- Podczas Dni Otwartych (dwie soboty w czerwcu) dzieci w bezstresowy sposób zapoznają się z nauczycielkami i pracownikami przedszkola
- Rodzice aktywnie uczestniczą w okazjonalnych uroczystościach na terenie przedszkola i wspomagają działalność przedszkola (Rada Rodziców).
Opieka
- Dziecko ma zapewnioną możliwość odpoczynku i relaksacji w wybranym przez siebie czasie – może decydować o jego formie.
- Przedszkole stosuje formy relaksacyjne po posiłkach, szczególnie po obiedzie:
– słuchanie muzyki relaksacyjnej, klasycznej
– ćwiczenia oddechowe
– wyciszanie poprzez słuchanie bajek i opowiadań dla dzieci. - Przedszkole zapewnia ćwiczenia i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Poprzez szeroką ofertę zajęć dodatkowych przedszkole umożliwia dzieciom wszechstronny rozwój, promuje uzdolnienia i wyrównuje szanse edukacyjne.