Drodzy Rodzice, Drogie Dzieci –

kilka propozycji zabaw, aktywności dla Was, aby uatrakcyjnić czas:

Materiały do wykorzystania w domu

  1. „W marcu jak w garncu.”

 

  1. Wysłuchanie wiersza przez dzieci oraz odpowiedzenie na pytania do tekstu – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, percepcji słuchowej

 

  1. Forma „Marcowa pogoda”

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,

jak dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie

ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy

i jeszcze trochę śnieżek poprószy.

I chociaż słońce mocniej przygrzeje

to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

Pytania do tekstu:

  • Nazwę jakiego miesiąca usłyszałaś/eś w wierszu?
  • Co marzec mieszał w garze?
  • Jakie zjawiska atmosferyczne mogą wystąpić w marcu? (deszcz, śnieg, wiatr, mgła, mżawka, burza, słońce).
  1. Zabawa ruchowa pt. „Uwaga kałuża!” – doskonalenie reakcji na sygnał dźwiękowy
  • W pokoju na podłodze rozkładamy kałuże (mogą to być np. poduszki 🙂
  • Dziecko biega/chodzi po pokoju przy dźwiękach instrumentu lub przy piosence.
  • Na przerwę w muzyce i hasło „Uwaga kałuża” dziecko przeskakuje przez najbliższą poduszkę.
  • Rodzice mogą również dołączyć do zabawy. Taśmą malarską „skleić” nogi (np. prawa noga dziecka i lewa noga rodzica) i wspólnie starać się przejść tor przeszkód, sprawnie omijając przeszkody.

 

  1. Praca plastyczno-techniczna „Wiatrak” – ćwiczenie małej motoryki
  • Potrzebne materiały: kolorowa kartka papieru w kwadracie, nożyczki, klej, pinezka (mały gwoździk), patyk, opcjonalnie; ołówek, linijka, kredki i inne rzeczy do ozdobienia.
  • Wykonanie:
  1. Kartkę zginamy po przekątnych.
  2. Odmierzamy 2cm od środka na każdym zgięciu, pozostałą część przekątnych nacinamy.
  • Wszystkie narożniki przekładamy przez środek posmarowany klejem.
  1. Łączymy pinezką (lub gwoździem – wiatrak lepiej się kręci) wiatrak i mocujemy na patyku.

Link do filmu, jak wykonać wiatrak z papieru: https://youtu.be/xuz9EwXiu-o

 

  1. Zabawa dydaktyczna „Prawda/fałsz na temat marca”

Pogoda w marcu bywa kapryśna.

W marcu czasem z chmur pada deszcz a czasem śnieg.

Niedźwiedzie przygotowują się do snu.

Coraz cieplej będziemy się ubierać.

Wicher to bardzo mocny wiatr.

Ptaki odlatują do ciepłych krajów.

  1. Zachęcamy również do stworzenia oraz prowadzenia obrazkowego kalendarza pogody z dziećmi.

Aktywności dla dzieci 4letnich:

  1. „Lot motyla nad kwiatami” – znajdź 5 różnic.
  2. „Motyl” – ozdób skrzydła motyla tak, aby po obu stronach wyglądały tak samo.
  3. „Kwiaty” – dopasuj doniczki do kwiatów.
  4. „Największy obrazek” – znalezienie w rzędzie największego obrazka i pomalowania go na czerwono.

 

Aktywności dla dzieci 5/6 letnich:

  1. „Pani Wiosna” – znajdź 10 różnic.
  2. „Ptaki” – znalezienie lustrzanego odbicia.
  3. „Kwiaty” – dopasowanie odpowiedniej liczby kwiatów do doniczki.
  4. „Liczby” – działania na liczbach 9 i 10.

 

Aktywność dla dzieci 6 letnich:

  1. Zabawa językowa „Kropelki” – usprawnienie motoryki małej oraz umiejętności wycinania
  2. Odczytaj litery zapisane na kropelkach.
  3. Pokoloruj lub pomaluj farbą kropelki.
  • Wytnij je.
  1. Jakie słowo uda Ci się ułożyć z liter?
  2. Podziel wyraz na sylaby i głoski.
  3. Policz, ile sylab i głosek usłyszałaś/eś?
  4. „Liczby” – szeregowanie liczby od 1 do 10

Eksperyment – FARBOWANIE RYŻU

 

  1. Ryż farbowany bibułą
  • ciepła woda
  • ryż
  • bibuła

Z kilkukrotnie złożonej bibuły odcinamy pasek o szerokości 2-3 centymetrów. Bibułę należy potargać na małe kawałki, zalać ciepłą wodą i odczekać, aż woda nabierze koloru. Następnie bibułę należy odłowić i wsypać ryż. Szklankę/miskę należy odstawić na 15 minut. Po zabarwieniu ryżu całość przelać przez sitko, ryż rozłożyć na pergaminie/ręczniku papierowym/folii aluminiowej do wysuszenia.

  1. Ryż farbowany barwnikami do jajek
  • ciepła woda
  • ryż
  • barwniki do jajek

Barwnik zalać ciepłą wodą (można dodać ciepłą wodę, ale nie trzeba). Do zabarwionej wody wrzucić ryż i odczekać 5 minut. Następnie całość przelać przez sitko o drobnych oczkach i rozłożyć do wyschnięcia.

  1. Ryż farbowany naturalnie 
  • ciepła woda
  • ryż
  • kurkuma (kolor żółty)
  • łupiny cebuli/kawa (kolor brązowy)
  • marchew (kolor pomarańczowy)
  • pietruszka (kolor zielony) itd.

Przygotowanie zależy od wyboru produktu kurkumę, kawę wystarczy zalać ciepłą wodą, lecz chcąc wykonać ryż w kolorze brązowym łupiny cebuli trzeba gotować. Kolejne etapy przygotowania są takie same jak we wcześniejszych sposobach.

Kiedy ryż już będzie zafarbowany i wysuszony:

– przesypuj ryż do różnych słoików, kubków i miseczek

– pomieszaj wybrane przez siebie kolory

– przesyp ryż do większego pudełka, na tacę itp., połóż swoja dłoń i obrysuj palcem

– połóż swoją stopę i obrysuj palcem

– zakop coś pod ryżem i odkop ręką albo pędzelkiem do malowania farbami- Rodzicu schowaj dziecku kilka puzzli, obrazki z gry memory i poproś, aby pędzlem delikatnie odgarniało ryż szukając zagubionych elementów

– 6 latki– zachęcamy do zakopania karteczek z wybranymi literami – po odnalezieniu dziecko może wymyślać słowa na dana literę. Z tym słowem można ułożyć zdanie.

– praca plastyczna- narysuj wybrany przez siebie kształt, wypełnij go klejem (gruba warstwa) i nasyp na klej ryż. Obrazek może być cały z ryżu, może mieć elementy dorysowane kredkami.

Jeśli wcześniej nie wymieszamy kolorami całego ryżu – możemy pusty słoik lub butelkę wypełnić ryżem. Ryż wsypywać kolorami, powoli tak, aby utworzył warstwy cieńsze i szersze.

Zabawy można wykonać również z innymi materiałami – np. kaszą manną, piaskiem itp.

Udanej zabawy

PS- Dla dzieci lubiących rysować oraz dla 6latków – generator szlaczków