Zabawy rozwijające motorykę małą

  • swobodne malowanie na dużych arkuszach papieru kredkami, flamastrami, pastelami itp. za pomocą pędzli, palców, dłoni, gąbek;
  • cięcie nożyczkami: dowolne, po narysowanych liniach prostych i falistych oraz wycinanie prostych kształtów;
  • zabawy z plasteliną, modeliną;
  • wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier;
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł;
  • ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu;
  • ćwiczenia dłoni – wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania zamykania;
  • zwijanie palcami chusteczek, apaszek.

Proponujemy również zabawy:

  • Zabawy w teatrzyk;
  • Stworzenie własnej gry planszowej;
  • Zabawy w kalambury;
  • Zabawa w ciepło/zimno;
  • Układanie zamku z klocków;
  • Zabawa „Raz, dwa, trzy baba jaga patrzy”;
  • Zgadywanki z zasłoniętymi oczami „Co to za przedmiot?”;
  • Pieczątki z ziemniaka;
  • Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt;
  • Wykonanie korony, kapelusza z tektury, bibuły;
  • Wykonanie zakładki do książki;
  • Zabawy w restaurację, pocztę, sklep;
  • Segregacja sztućców w szufladzie – ta zabawa świetnie wpłynie na koordynację wzrokowo – ruchową;
  • Rysowanie i pisanie w kaszy manny – narzędzia mogą być różne: palec, patyczek, druga strona pędzla. Jest to ćwiczenie pozwalające skupić się na odwzorowywaniu, co jest niezbędnym elementem percepcji wzrokowej;
  • Wspólne pieczenie ciasta – ugniatanie i formowanie ciasta co wspiera rozwój motoryki precyzyjnej i równoważy napięcie mięśniowe;
  • Zabawa w skojarzenia – zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę;
  • Poszukiwanie skarbów – w domu w różnych miejscach schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść;
  • Tworzenie zwierzątek z rolek po papierze toaletowym;
  • Naśladowanie kroków – zaprezentujcie wraz z dzieckiem różne, śmieszne sposoby chodzenia, np.: idę jak pani na szpileczkach, idę wielkimi krokami, idę skokami,. Zachęcaj dziecko do wymyślania i prezentowania różnych kroków;
  • Zabawa w tor przeszkód – tor możecie ułożyć z książek, zabawek czy też zwykłych plastikowych butelek oraz innych elementów które macie pod ręką. Układamy je w jednej linii. Zadaniem dziecka będzie jak najszybciej przejść ten tor, w taki sposób aby go nie przewrócić;
  • Zabawa w naśladowanie – dziecko naśladuje przeróżne pory roku i inne zjawiska pogodowe. Gdy powiemy, że wieje silny wiatr, dziecko powinno poruszać rękami, niczym konary drzew lub dmuchać naśladując powiew wiatru. Gdy mówimy, że wiatr ucichł dzieci kładą się na podłogę.

Rymowanki pokazywanki i wyciszanki

Kółko małe, kółko duże

Kółko małe, kółko duże,

(Rysujemy palcem w powietrzu małe i duże koło)

Ręce w dole, ręce w górze,

(Ręce w dół i w górę)

Najpierw w prawo, potem w lewo,

(Przechylamy w prawo i lewo)

Tak się buja w lesie drzewo.

(Bujamy na boki)

 

Ręce w górę, ręce w bok

Ręce w górę, ręce w bok,

(Ręce w górę i w bok)

Klaśnij, tupnij i zrób skok.

(Klaśnięcie, tupnięcie, wyskok)

Ręce w dole, ręce w górze,

(Ręce w dół i w górę)

Palec idzie już na buzie.

(Kierujemy palec na buzie)

Paluszek

Tu paluszek, tam paluszek

            (chwytamy dziecko za kolejne paluszki)

A tu czysty mam fartuszek

            (pokazujemy fartuszek)

Tu jest rączka, a tu druga

           (chwytamy dziecko za każdą rączkę kolejno)

a tu oczko do mnie mruga

         (pokazujemy na oczko dziecka)

Tu jest czoło

       (pokazujemy czoło dziecka)

Tu są włosy

      (i włosy)

Wszyscy mamy czyste nosy

      (pokazujemy nosek)

Tu są rączki do klaskania

     (klaszczemy rączkami malca)

A tu nóżki do tupania

     (i tupiemy nóżkami)

 

Idzie pani

Idzie pani tup tup tup

dziadek z laską stuk stuk stuk

skacze dziecko hop hop hop

żaba robi dłuuugi skok!

Wieje wietrzyk fiu fiu fiu

kropi deszczyk puk puk puk

deszcz ze śniegiem chlup chlup chlup

a grad w szyby łup łup łup!

Świeci słonko, wieje wietrzyk

pada deszczyk…

 

Mam paluszków całą gromadę

Mam paluszków całą gromadkę,

(Wyciągamy 5 palców)

Wyprawię je zaraz w rejs moim statkiem.

            (Z drugiej dłoni formujemy łódeczkę)

Kapitan Kciuk na rufie stoi,

           (Kładziemy kciuk na dłoni-łódeczce)

A obok bosman, co niczego się nie boi

           (Dokładamy palec wskazujący)

Kolorowa papuga, Pirat i Piratka

          (Dokładamy palec środkowy, serdeczny i mały)

I już palców jest gromadka.

         (Ruszamy wszystkimi (5) palcami).

 

Dziesięć małych małpek

Dziesięć małych małpek

       (Wypowiadamy słowa rytmicznie pokazując 10 palców)

Hop, hop, hop.

      (Zginamy i prostujemy palce w rytm)

Tak wesoło skacze,

       (Zginamy i prostujemy palce w rytm)

Hop, hop, hop.

      (Zginamy i prostujemy palce w rytm)

Stop!

      (Trzymamy wyprostowane palce).

Zamiast małpko tutaj stać,

      (Dotykamy pierwszego paluszka)

Pora iść już spać.

     (Chowamy palec).

 

Ćwiczenia oddechowe:

  • dmuchanie baniek mydlanych;
  • wąchanie kolorowych mydełek;
  • wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki.