Drodzy rodzice i dzieci z grupy VII Żacy,

przesyłamy wszystkim serdeczne pozdrowienia i mamy nadzieję że wkrótce się zobaczymy.

Aby Wam się nie nudziło, zapraszamy do korzystania ze strony internetowej naszego przedszkola.

Poniżej przesyłamy tekst inscenizacji „O Smoku Wawelskim” wraz piosenkami. Rodziców i dzieci prosimy w wolnych chwilach o ćwiczenie pamięci i przyswajanie sobie załączonych materiałów.

Po powrocie do przedszkola rozpiszemy konkurs na bohaterów naszej inscenizacji, którą mamy zamiar przedstawić na występach z okazji zakończenia roku szkolnego.

Do zobaczenia,

Ciocia Bogusia

Ciocia Małgosia

Legenda o Smoku Wawelskim

Narrator:

Przyszły dzieci na wycieczkę

Do jaskini pod Wawelem

tam przewodnik turystyczny

opowiedział im historię

Przewodnik:

Kraków to prastare miasto

słynne z wielu pięknych legend

jedną z nich wam tu opowiem

tę o smoku, królu Kraku

i o bardzo dzielnym Skubie

który  uratował Kraków.

Ta historia niebywała

tu w Krakowie działa się

My z Przedszkola „Pod Wawelem”

Chcemy Wam przypomnieć ją.

Czy jest prawdą, czy jest mitem

tego nie wie prawie nikt

ale w bajki trzeba wierzyć

bo nas łączą z dawnym światem.

PIOSENKA 

 

W tej  legendzie występują

  • Król Krak
  • Jego córka
  • Szewczyk Skuba
  • Smok Wawelski – potwór z jamy, który niezbyt miły był

nikt też nie wie czy był smokiem, dinozaurem czy  też ptakiem

PIOSENKA SMOKO – LOKO

  1. Ma zieloną gładką skórę,

długi ogon i pazury,

ma ogromne skrzydła dwa

i dwie nogi, dwie nogi – tak jak ja

Ref.: Smoko – Loko, Smoko – Loko to nasz smok

Smoko – Loko taki wielki, że aż szok.

Smoko – Loko puszcza z nosa biały dym

Smoko – Loko – chcę się bawić z nim

  1. Ma ogromny gruby brzuszek

którym śmiesznie wciąż porusza,

bardzo długi ogon ma

którym kręci, którym kręci, raz i dwa

 

 

 

Narrator:

Król Krak, co na wzgórzu mieszkał

mądrze rządził długie lata

a poddani go kochali

bo dbał o nich, jak ich tata.

Narrator:
Obok zamku – tuż o krok
w ciemnej jamie mieszkał smok.
Każdy mijał go z daleka,
bo inaczej śmierć go czeka.
Bo poczwara ta ogromna
ciągle pokarmu żąda.

Smok:

Jeść!

PIOSENKA O SMOKU 

 Za górami mieszka smok

Co dzień robi wielki krok

na śniadanie co dzień  z ranka

je owieczkę i baranka

ref. Smok wawelski * ma na imię           2x    * prosimy o zamianę słowa Teofil na Wawelski

no i z tego tylko słynie

że jest trudny i uparty

i to wcale nie są żarty.

  1. No i teraz przyszła pora

na obiad tego potwora

on posiłek ten połyka

dużą kurę i indyka.

  1. Po obiedzie czas na drzemkę

ma na sobie swą piżamkę

leniuchuje cały dzień

bo z niego jest straszny leń.

Smok:

Jeść!

Mieszczanie:
Dajmy mu owcę lub kozę
na pożarcie
by nie ryczał tak uparcie.

Smok:

Jeść!

 

Mieszczanie:
Ależ ten smok jest nienażarty
i do tego uparty.
Dajmy mu kozę i barana
i niech śpi aż do rana.

Mieszczanin rzuca smokowi barana.

Narrator:
Król Krak po nocach nie spał, gryzł palce.
Chciał by zły smok zginął w walce.
Chciał Kraków swój z łap gada oswobodzić
lecz jak, nie wiedział, myślał więc,chodził.

Król Krak wstaje z tronu i spaceruje po sali smutny.

Król Krak:
Jak zgładzić mam smoka tego,
który w Krakowie czyni tyle złego?
Wiem!Trzeba się dworzan poradzić
jak problemowi smoka zaradzić.


Dworzanin I:

Uwaga, uwaga mieszkańcy grodu
Król Krak orędzie śle do narodu:

Dworzanin II:
Kto przeciw straszliwemu smokowi stanie
ten rękę królewny w nagrodę dostanie.
Musi potwora zgładzić ten śmiałek
by z blond królewną żyć doskonale!

Piosenka na melodię „Płynie Wisła”

Na Wawelskim wzgórzu

mieszkał smok straszliwy 2x

Gnębił wszystkich wkoło

nie był urodziwy

Król Krak córkę swoją

obiecał za żonę 2x

Kto smoka pokona

zdobędzie koronę  2x

Narrator:
Wielcy śmiałkowie do walki stawali,
wysocy, niscy, duzi i mali.
Smok jednak ryczał tak donośnie,
że każdy zmykał gdzie pieprz rośnie.

Szewczyk Skuba:
Jestem szewczyk Skuba
pozwól Kraku może mnie się uda.
Ja na smoka sposób mam,
Ja z nim sobie radę dam!

Król Krak:
Idź szewczyku, niech ci się uda!
Jeśli nie – Kraków czeka zguba.

 

Wszyscy:
– Skubo ! Bądź naszym zbawcą!

Szewczyk Skuba:
Przepraszam, że przeszkadzam
lecz to poważna sprawa.
Chciałbym z szanownym panem
porozmawiać przed śniadaniem.
Pan się zachowuje okropnie,
ogniem zionie, je ludzi pochopnie.
Pan wszystkie owce dusi,
a lud tez coś jeść musi!

Więc może by pan jednak stąd dobrowolnie poszedł.
Niechże się pan namyśli,uprzejmie pana proszę.

Smok:
Chociaż owieczek tłustych spora tu jest gromada,
gdy ktoś tak grzecznie prosi odmówić nie wypada.
Pa! Żegnam. Pa! Już lecę.
Gdzieś indziej popłoch wzniecę.

Narrator:
Smok machnął łapą, ukradkiem łzę starł z oka
rozwinął smocze skrzydła i zginął gdzieś w obłokach.

Król Krak podchodzi do szewczyka z królewną.

Król Krak:
Oto nagroda jak obiecałem.
Rękę królewny tobie oddałem.

Król zwraca się do dworzan:

Służba,dworzanie- szykujcie weselisko!
Niech się raduje lud i całe zamczysko!

TANIEC

Wszyscy:
Teraz kończymy już przedstawienie.
Miło nam było,tu na tej scenie.
Czy wszyscy goście zauważyli,
żeśmy legendę trochę zmienili?
Smok nie pił Wisły i nie pękł wcale.
Kultura dzieci ma wiele zalet.
Szewczyk smoczysko poprosił ładnie,
Smok sobie poszedł. Kłaniam się zgrabnie.

Narrator:

Smok tu może miał i najważniejszą rolę

ale w tej legendzie Szewczyk Skuba to bohater

który sprytny był nad wyraz

on nie siłą lecz rozumem

pozbył się wielkiego stwora

uratował nasze miasto i królewnę wziął za żonę.

PIOSENKA na melodię Płynie Wiała c.d.

 

Dzielny Szewczyk Skuba

Kraków uratował          2x

i groźnego smoka

sposobem pokonał        2x

Krakowie prastary

bardzo Cie kochamy   2x

A dzielnego Skubę

wszyscy podziwiamy      2x

  • Słuchanie wiersza S. Karaszewskiego Witaminowe abecadło.

Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.

B – bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy!
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.

Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.

C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C:porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna!

Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.

Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.

  • Analizowanie wiersza:

Jak nazywają się nasi goście, czyli bohaterowie wysłuchanego wiersza?

Gdzie można znaleźć witaminę A (B, C, D)?

Jaką rolę pełni witamina A (B, C, D)?

  • Założenie hodowli cebuli.

Należy przygotować: cebulę, plastikowy pojemnik, małą łopatkę, ziemię, konewkę. Zaproponowanie dzieciom założenie hodowli cebuli, z której wyrośnie warzywo, które ma dużo witamin C i B. Pokaz cebuli. Opisanie jej wyglądu.  Następnie dzieci napełniają plastikowy pojemnik ziemią, robią w niej otwór, do którego wkładają cebulę. Delikatnie podlewają iumieszczają hodowlę cebuli w jasnym miejscu. Zachęcanie dzieci do systematycznych obserwacji.

  • Zapoznanie z literą c wielką i małą na podstawie wyrazów Cela, cebula